2010/06/16

3 najważniejsze cechy dobrego konta bankowego

1. Dostępność usług. Uważamy że najważniejsze jest to czy możesz korzystać z usług, które Ciebie interesują. Nie ma absolutnie żadnego sensu oszczędzić dosłownie kilku złotych na oprocentowaniu, jeżeli ma się to wiązać z utrudnieniem dostępu do pieniędzy. Dostępność to przede wszystkim chodzi o rodzaj i typ karty który powinien być honorowany przez miejsca, w których typowo płacisz. Należy zwrócić uwagę na dostępność bezpłatnych bankomatów oraz oddziału, jeżeli interesują Ciebie operacje gotówkowe przy kasie. Nie w każdym banku internetowym możesz zarządzać zleceniami stałymi, direct debit wedle swoich potrzeb. Nie w każdym możesz dostać dokładnie tego typu karty, który honoruje np. serwis aukcyjny i przewoźnik lotniczy, z którego często korzystasz. Dostępność usług jest zatem kluczowa.

2. Wez pod uwage 3 rodzaje oplat: a) za prowadzenie konta, b) przelewy oraz c) korzystanie z karty, ponieważ te trzy opłaty właśnie zadecydują o praktycznym koszcie rachunku internetowego. Osobiście nie zwracałbym uwagi na oprocentowanie rachunku, ponieważ obliczyłem że obecnie oferowane rachunki internetowe oferują na tyle podobne oprocentowanie, że nawet typowe saldo przy typowej pensji, w najlepszym teoretycznym przypadku nie przyniesie Tobie więcej niż sto złotych zysku w skali roku. Uważam że powyższe cechy a,b,c są ważniejsze od oprocentowania. Polecam gromadzić większe oszczędności budżetu domowego na osobnym rachunku, nawet nie koniecznie Internetowym, jeżeli nie ma takiej opcji, wybranym pod kątem wysokiego oprocentowania.

3. Komunikacja z bankiem, czyli to jak regularnie i niezawodnie możesz się dodzwonić do banku w razie nagłej awarii, otrzymać odpowiedź na pytanie zadane online czy w niektórych przypadkach otrzymywać potwierdzenia operacji za pomocą bankowości mobilnej lub chociażby SMS. Osobiście nie przeceniałbym tej cechy i polecał wypróbować kontakt z bankiem przed otwarciem rachunku. Z własnego doświadczenia polecam również przeniesienie rachunku do innego banku, jeżeli obsługa klienta jest niedostateczna, ponieważ kontaktuje się z bankiem raz do roku, ale ten kontakt jest zwykle w stresie i decyduje ogromnie o mojej percepcji usługi.